joi, 20 februarie 2014

Proprietăţile chimice ale sărurilor - proiect didactic la chimie, clasa a 8-a



Proiect didactic
Profesor: Rotaru Dina, prof.de chimie, grad didactic II
Gimnaziul: Bălăşeşti
Disciplina: Chimia
Clasa: a VIII-a
Data: 20.02.2014
Modulul 3: Substanţele compuse. Principalele clase de compuşi anorganici.
Subiectul curricular: Proprietăţile chimice ale sărurilor.
Tipul lecţiei: Mixtă (de formare a capacităţilor şi de dobîndire a cunoştinţelor);

Subcompetenţele curriculare:
   S1 Aplicarea  schemei legăturilor genetice a substanţelor anorganice la determinarea proprietăţilor  chimice ale sărurilor.
   S2 Ilustrarea  prin ecuaţii moleculare a proprietăţilor chimice ale sărurilor.
   S3 Cercetarea  experimentală a  proprietăţilor chimice generale ale sărurilor.
   S4 Utilizarea adecvată a limbajului specific chimiei în diverse  situaţii de comunicare, în scris şi oral.

Obiective operaţionale: Elevul va fi capabil:
   O1. Să deducă proprietăţile chimice ale sărurilor, în baza schemei legăturii genetice.
   O2. Să scrie ecuaţiile reacţiilor chimice ce ilustrează proprietăţile chimice ale sărurilor.
   O3. Să cerceteze experimental proprietăţile chimice generale ale sărurilor, conform instrucţiunilor propuse.
   O4. Să rezolve probleme de calcul şi exerciţii în baza proprietăţilor  chimice ale sărurilor.
  Strategii didactice:
-metode/ procedee/tehnici: conversaţia euristică, explicaţia, problematizarea, metoda ciorchinelui, exerciţiul, algoritmizarea,  arborele genealogic, experimentul chimic, rezolvarea de probleme, compararea, dictarea chimică,lucrul cu manualul, jocul didactic,prezentarea la computer.
-mijloace de instruire: manualul şcolar, sistemul periodic, laptopul, videoproiectorul;
-materiale necesare: manualul, Sistemul periodic, Tabelul solubilităţii, fişe de lucru, postere, eprubete, substanţe chimice necesare pentru experienţa de laborator

Forme de activitate:frontală, individuală, în grup, în perechi;
Tipuri/metode/ tehnici de evaluare: evaluare curentă, conversaţia de verificare, rezolvare de exerciţii şi probleme, jocul evaluativ, arborele genealogic.  

Desfăşurarea activităţii:

Etapele lecţiei
Ob.
Activitatea profesorului
Activitatea  elevului
Strategii didactice
I.Evocarea
Captarea atenţiei



Reactualizarea cunoştinţelor





























































II.Realizarea sensului









































































































III.Reflecţie








IV.Extindere
























 



























































O1
















O2











O3






































O4
Mesaj
Fă-ţi timp pentru a gîndi – este izvorul oricărei puteri.
Fă-ţi timp pentru a te juca – este izvorul tinereţei veşnice.
Fă-ţi timp pentru prietenie – este drumul către fericire.
Fă-ţi timp pentru a trudi – este preţul succesului.
  Transmite-ţi mesaje asemanătoare colegilor voştri şi oaspeţilor.
Prezentarea lucrărilor creative cu tema „Rolul biologic al sărurilor şi utilizarea lor în viaţa cotidiană”
 Împart trei fişe de lucru.
Fişa 1
Problemă:  Calculează cantitatea de substanţă şi masa acidului fosforic obţinut la interacţiunea oxidului de fosfor(V) cu masa de 28,4g.
Fişa 2  (Anexa1)
Alcătuieşte formulele sărurilor de bariu cu următoarele resturi acide: SO4, PO4, Cl,CO3, NO3, S, SiO3.
Fişa 3 (Anexa 2)
Alcătuieşte formulele sărurilor de calciu cu următoarele resturi acide: SO4, PO4, Cl, CO3, NO3,  SiO3.
Fişa 4
Completează picioruşele păianjenului chimic cu domenii de utilizare a sărurilor.
 







Dictare chimică
SO2, Na2O, HCl,CO2, NaCl, HNO3, CaSO4, FeO, NaOH,  FeSO4, Al(OH)3, ZnO, H2SO4, Na2CO3, HBr, Fe(OH)2, KOH, MgCl2
    Repartizaţi substanţele conform clasei de compuşi din care face parte, completînd arborele genealogic.
    Se analizează răspunsul elevilor.

Se citeşte o poezie:
O fetiţă sare-n sus
Alta sare şi mai sus.
Mama sare în mîncare pune
Tot cu sare murăturile sînt bune,
Sare la stropit via folosim
Tot cu sare şi cărniţa o îndulcim.
Fata sare, mama sare, via sare
Despre ce temă vom vorbi noi oare?

 Se anunţă tema nouă şi obiectivele lecţiei
  Se  propune elevilor să analizeze schema legăturilor genetice şi să deducă cu ce clase de compuşi anorganici vor interacţiona sărurile.

   Proprietatile chimice ale sarurilor se vor stabili prin experimente, la nivel de grupe de elevi, conform indicatiilor experienţei de laborator nr.8, pag.98, manual.
Activitatea experimentala 1 – Reactia sarurilor cu metalele
Observatii experimentale: Pe cui se depune un strat arămiu de cupru, iar soluţia iniţial albastră se înverzeşte.
Ecuatia reactiei chimice: Fe + CuSO4 → FeSO4 + Cu↓

Activitatea experimentala 2 – Reactia sarurilor cu bazele alcaline
a) Observatii experimentale: Se formează un precipitat albastru-gelatinos, Cu(OH)2.
Ecuatia reactiei chimice: 2NaOH + CuSO4 → Na2SO4 + Cu(OH)2
b) Observatii experimentale: Se formează un precipitat brun-roscat, Fe(OH)3.
Ecuatia reactiei chimice: 3NaOH + FeCl3 → 3NaCl + Fe(OH)3

Activitatea experimentala 3 – Reactia sarurilor cu acizii
 a)Observatii experimentale: Se formează un precipitat alb
Ecuatia reactiei chimice:BaCl2+ H2SO4 →BaSO4↓ +2HCl
b) Observatii experimentale: Reacţia are loc cu efervescenţă, iar gazul rezultat nu întreţine arderea.
Ecuatia reactiei chimice: CaCO3 + HCl → CaCl2 + H2O + CO2

Activitatea experimentala 4 – Reactia sarurilor solubile cu alte saruri
a) Observatii experimentale: Se observă formarea unui precipitat alb-branzos, AgCl.
Ecuatia reactiei chimice: NaCl + AgNO3 → NaNO3 + AgCl↓
b) Observatii experimentale: Se observă formarea unui precipitat alb-lăptos, BaSO4.
Ecuatia reactiei chimice: Na2SO4 + BaCl2 → 2NaCl + BaSO4

Situaţie-problemă: Explicaţi din ce cauză nu se recomandă ca utilajul pentru stropitul viilor să fie confecţionat din fier?




Problemă: Calculează  masa şi cantitatea de substanţă a cuprului care se formează în urma reacţiei dintre soluţia de CuSO4 şi zinc cu masa de 39 g.

Se propune un joc didactic “Fotbal  chimic”  Anexa 3

Se rezolvă ex.1, pag.96- activitate în perechi.
Prezentare power point “Sărurile”
Tema pentru acasă  Ex.5, pag.96
Se face bilanţul lecţiei.

Meditează asupra mesajului.









Transmit mesaje colegilor şi oaspeţilor.
 Fiecare grup de elevi prezintă lucrarea creativă elaborată la tema pentru acasă.





Un elev rezolvă problema la tablă.
Răspuns: ν= 0,4mol;  m=39,2g

Completează fişa cu răspunsul necesar.











Completează picioruşele păianjenului chimic









Scriu dictarea chimică apoi clasifică aceste substanţe completînd arborele genealogic.






















Determină tema lecţiei.

Notează tema nouă în caiet.
Analizează schema legăturii genetice.




 Se reamintesc „Normele de lucru în cabinetul de chimie”




Se formează 4 grupele de elevi. Fiecare grup de elevi efecuiază cîte o experienţă de laborator, formulează concluzii şi scriu ecuaţiile reacţiilor.





























































Utilajul pentru stropitul viilor cu zeamă bordeleză  nu se confecţionează din fier, deoarece se poate produce reacţia:
CuSO4 + Fe = Cu + FeSO4
Un elev la tablă rezolvă problema.





Fiecare grup de elevi primesc posterul cu jocul didactic „Atacul chimic” Primul grup care rezolvă corect însărcinarea va fi învingătoare.
     Rezolvă ex.1
Notează tema pentru acasă.






Poster


Fişe de lucru
Individual































Păianjenul chimic









Dictare chimică
Arborele chimic















Deducere
Analiză




















Activitate în grup



Experienţa de laborator nr.8




































































Problematizare 
Activitate frontală






Problemă






Joc didactic
„Fotbal chimic”
Activitate în grup
Exerciţiu
Activitate în perechi
Prezentare Power Point

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu