Proiect didactic
Disciplina: Dirigenţie
Clasa: a VII-a
Data: 20.11.2013
Tema: “Arta comportamentului civilizat.
Bunele maniere.”
Tipul lecţiei: de formare a capacităţilor şi de dobîndire a
cunoştinţelor
Subcompetenţe:
S1. Cultivarea unui comportament manierat.
S2. Dezvoltarea bunelor maniere pentru formarea unui
comportament civilizat.
Obiective operaţionale:
O1 - să
explice noţiunile: politeţe, comportament, manieră, artă, civilizat, studiind
dicţionarul explicativ.
O2 – să distingă calităţile unui comportament
adecvat în raport cu un comportament inadecvat;
O3 – să elaboreze bune maniere ale elevului,
în diferite situaţii;
O4 – să participe activ în cadrul sarcinilor
realizate, manifestînd interes şi exprimare liberă a opiniilor;
Strategii didactice:
Metode şi procedee:
conversaţia dirijată, ciorchinele, jocul didactic, “Puzzle”, descoperirea,
asalt de idei, tehnica “Copacul ideilor”, explicarea
Mijloace de învăţămînt:
fişe cu întrebări, planşe, plicuri, alfabetul cifrat
Forme de activitate:
individuală, în grup, frontal.
Demersul
didactic
Etapele lecţiei
|
Ob.
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Strategii didactice
|
|||||||||||||
Evocare
|
Motto ,,Dacă vrei să cunoşti un om cu adevărat, priveşte
cum îi tratează pe cei inferiori, nu pe cei egali cu el” (J.K.Rowling)
Descoperiţi tema de astăzi descifrînd
următoarele cifre:
I grup: 1,18,22,1.
II grup:3,16,14,17,16,18,22,1,14,5,15,22,24,13,24,9.
III grup:3,9,12,9,13,9,21,1,22.
IV grup:2,24,15,5,13,5.
V grup:14,1,15,9,5,18,5.
Subiectul lecţiei este descoperit cu ajutorul elevilor.
Se familiarizează elevii cu
obiectivele lecţiei prin
următoarea poezie:
La şcoală cu drag am venit,
De lecţie ne-am pregătit.
Ora de dirigenţie
O realizăm cu multă bucurie.
Vom avea de învăţat
Ce e un comportament civilizat.
La lecţie vom avea doar plăcere
Şi vom demonstra bune maniere.
Formule de politeţe vom scri
Maxime şi proverbe vom descoperi.
-Se propune fiecărui grup de elevi să explice, cu
ajutorul Dicţionarului explicativ, noţiunile: politeţe, comportament,
manieră, civilizat, artă.
- Ce calităţi trebuie să
manifeste un om manierat ¿
-Toate aceste calităţi bune
sînt indispensabile unui copil bine crescut, unei persoane manierate. O
asemenea persoană reprezintă un model pentru cei din jur, pentru că îşi
organizează viaţa după anumite reguli pe care le respectă întotdeauna.
-Contrar calităţilor bune, cunoaşteţi, că sînt şi
calităţi rele întîlnite în comportamentul unor oameni.
-
De unde puteţi învăţa bunele maniere?
-
De la ce vîrstă?
-
Unde putem da dovadă de ele?
-
Ce bune maniere cunoaşteţi?
Orice om trebuie să accepte că bunele maniere nu sînt inutile, ele
contribuie la formarea noastră, la bucuria de a trăi printre oamenii
civilizaţi.
O purtarea aleasă, corectă în familie,
la şcoală, pe stradă, în ospeţie îi determină pe ceilalţi să te considere o
persoană manierată.
-Cer elevilor să comenteze proverbul indian
,, Florii i se cere parfum,
iar omului –politeţe.”
-Propun jocul “Puzzle” ( Anexa 2)
Fiecare grup de elevi
descifrează maxima sau proverbul, apoi explică ce semnificaţie are.
-Fiecare grup de elevi este rugat să scrie formule de
politeţe:
Igrup:Formule de salut.
II grup: Formule de
mulţumire.
III grup: Formule de
rugăminţi.
IV grup: Formule de scuze.
V grup: Formule de rămas bun.
Sarcini pentru
lucru în cooperare:
Scrieţi , ce bune maniere trebuie să posede un elev,
cînd se află acasă, la şcoală şi în clasă, în stradă, la masă, în transportul
public.
Este absolut necesară învăţarea manierelor frumoase.
Ele sunt manifestarea exterioară a esenţei noastre interioare. Manierele
frumoase nu trebuie să ne ascundă esenţa, ci, din contra să redea bogăţia
noastră spirituală.
A învăţa
manierele înseamnă, a învăţa să fii frumos pe dinăuntru, să fii virtuos.
Armonia interioară şi exterioară îşi găseşte expresia în virtuţi – obiectivul
principal al educaţiei etice.
Cunoscîndu-şi slăbiciunile, omul va tinde mai ferm şi cu mai multe
şanse de succes, spre valorile umane. Fiecare om trebuie să fie înzestrat cu
virtuţi şi să lupte împotriva viciilor.
-Citiţi enunţul,scriind în locul punctelor cîte o vocală.
V_c_ _ - d_f_ct, c_s_r, n_ _j_ns, _p_c_t_r_ r_ _, d_str_b_l_r_e, d_s_fr_ _ .
V_rt_t_e - _ns_ş_r_
m_r_l_ p_z_t_v_ _
_m_l_ _ , _ns_ş_r_e d_ c_r_ct_r
c_r_e _rm_r_şt_ b_n_l_, _ncl_n_ţ_ _
spr_ _cţ_ _n_ fr_m_ _s_ .
·
Explicaţi enunţul.
-Completaţi tabelul cu următoarele cuvinte, grupîndu-le
în virtuţi şi vicii:
( adevărul, bunatatea, nedreptatea, răutatea,
binele, dragostea, minciuna, răul, modestia, respectul, ura, lipsa de
respect, orgoliul, dreptatea, hărnicia, cruzimea, indiferenţa, lenea,
toleranţa, compasiunea.)
Graficul T
-Situaţii-problemă
1. În coridorul şcolii discută mai mulţi profesori.
Printre ei, Dumitru a văzut pe dirigintele de clasă şi, trecînd pe alături, a
spus amabil “bună ziua, domnule profesor”. A procedat corect?
2. În troleibuz, pe un scaun, şedeau un băiat şi o fată.Băiatul şedea la
fereastră, fata – la trecere. A venit o femeie cu un copil în braţe. Cine
trebuie să-i cedeze locul? Unii spun:
băiatul, pentru că e băiat. Alţii spun că fata, deoarece femeii cu cipil nu-i
este comod să treacă spre geam. Dar voi cum credeţi?
|
Comentează mottoul lecţiei.
Descoperă subiectul lecţiei descifrînd cifrele.
I grup: Arta
II grup: comportamentului
III grup: civilizat
IV grup: bunele
V grup: maniere
Notează
subiectul lecţiei în caiet.
Elevii deduc obiectivele lecţiei din poezia prezentată.
Cu ajutorul dicţionarului explicativ, fiecare grup de
elevi, explică noţiunile:
Politeţe - 1. Atitudine, comportare conformă cu
buna-cuviință, amabilă, politicoasă; amabilitate. 2. Ansamblu de reguli de
comportament în spiritul bunei-cuviințe, al amabilității și al respectului reciproc.
Comportament - 1) Mod de a se purta; ținută; conduită; manieră. 2)
Totalitate a modalităților de reacție a organismului față de mediul înconjurător; atitudine organică;
comportare.
Manieră - 1) Mod de a se purta; ținută; comportament; conduită. 2) Comportare conform
regulilor bunei-cuviințe; amabilitate; politețe.
Civilizat – persoană manierată, bine crescută, educată, care
a ajuns la un nivel înalt de dezvoltare.
Artă- Îndemânare deosebită într-o activitate; pricepere,
măiestrie. ♦ Îndeletnicire care cere multă îndemânare și anumite cunoștințe.
Completează
“Copacul ideilor” cu calităţi ale omului manierat.
-Numesc calităţi urîte întîlnite în comportamentul
elevilor, completînd clusteringul propus la tablă . (Anexa 1)
-Orgoliu, ură, invidie, vorbe urîte, lăcomie, mînie,
cruzime etc.
Comentează proverbul.
Fiecare grup de elevi primesc cîte un plic, în care
sunt amestecate cuvinte. Ei găsesc maxima potrivită şi o explică.
I grup: “Bună ziua, căciulă, că stăpînul n-are gură”
II grup: “Limba e dulce ca mierea şi amară ca fierea.”
III grup: “ A fi îmbrăcat ca domn şi a nu avea minte de
om”
IV. Fapta bună e pentru om
cunună.
V. Politeţea este o monedă care îmbogăţeşte, nu pe cel ce o primeşte, ci
pe cel ce o cheltuieşte.
Igrup:Formule de salut: Salut. Bună ziua,
bună dimineaţa, bună seara, vă salut, sunt bucuros să vă salut, îmi permiteţi
să vă salut...
II grup: Formule de mulţumire: Mulţumesc,
mulţumesc mult, vă sunt recunoscător, am vrut să vă mulţumesc, permiteţi-mi
să-mi exprim recunoştinţa...
III grup: Formule de rugăminţi: Vă rog, fiţi
amabil, fiţi drăguţ, nu aţi putea, dacă nu vă este greu, pot să vă rog....
IV grup: Formule de scuze: Scuzaţi, îmi cer
scuze, îmi pare foarte rău, regret, sunt vinovat..
V grup: Formule de rămas bun: La revedere,
toate bune, adio, vă doresc numai bine,
rămîneţi cu bine....
Fiecare grup de elevi vor scrie ce bune
maniere trebuie să posede un elev cînd
se află:
I grup – Acasă
II grup – la şcoală şi în
clasă
III grup – în stradă
IV grup – la masă
V grup – în transportul
public
Găsesc vocala potrivită şi
completează enunţurile.
Vicii – defect, cusur,
neajuns, apucătură rea, destrăbălare, desfrîu.
Virtute – însuşire
morală pozitivă a omului, însuşire de carcter care urmăreşte binele,
înclinaţie spre acţiuni frumoase.
GraficulT
Prezintă argumente
|
Explicare
Descoperire
Activitate în grup
Alfabetul cifrat
Lucrul cu dicţionarul
Explicare
Activitate în grup
Copacul ideilor
Activitate frontală
|
Politeţe - 1. Atitudine, comportare conformă cu buna-cuviință, amabilă, politicoasă; amabilitate. 2. Ansamblu de
reguli de comportament în spiritul bunei-cuviințe, al amabilității și al respectului
reciproc.
Comportament - 1) Mod de a se purta; ținută; conduită; manieră. 2) Totalitate a modalităților de reacție a organismului față de mediul înconjurător; atitudine organică;
comportare.
Manieră -
1) Mod de a se purta; ținută; comportament; conduită. 2) Comportare conform
regulilor bunei-cuviințe; amabilitate; politețe.
Civilizat – persoană manierată,
bine crescută, educată, care a ajuns la un nivel înalt de dezvoltare.
Artă- Îndemânare deosebită
într-o activitate; pricepere, măiestrie. ♦ Îndeletnicire care cere multă
îndemânare și anumite cunoștințe.
Bună ziua, căciulă,
că stăpînul n-are gură”
“Limba e dulce ca
mierea şi amară ca fierea.”
“ A fi îmbrăcat ca
domn şi a nu avea minte de om”
Fapta bună e pentru om cunună.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu