luni, 10 februarie 2014

Ora de dirigenţie

Proiect didactic

Disciplina: Dirigenţie
Clasa: a VII-a
Data:  20.11.2013
Tema: “Arta  comportamentului  civilizat.  Bunele  maniere.”
Tipul lecţiei: de formare a capacităţilor şi de dobîndire a cunoştinţelor
Subcompetenţe:
S1. Cultivarea unui comportament manierat.
S2. Dezvoltarea bunelor maniere pentru formarea unui comportament civilizat.
Obiective operaţionale:
O1 -  să explice noţiunile: politeţe, comportament, manieră, artă, civilizat, studiind dicţionarul explicativ.
O2 – să distingă calităţile unui comportament adecvat în raport cu un comportament inadecvat;
O3 – să elaboreze bune maniere ale elevului, în diferite situaţii;
O4 – să participe activ în cadrul sarcinilor realizate, manifestînd interes şi exprimare liberă a opiniilor;
Strategii didactice:
Metode şi procedee: conversaţia dirijată, ciorchinele, jocul didactic, “Puzzle”, descoperirea, asalt de idei, tehnica “Copacul ideilor”, explicarea
Mijloace de învăţămînt: fişe cu întrebări, planşe, plicuri, alfabetul cifrat
Forme de activitate: individuală, în grup, frontal.

Demersul didactic
Etapele lecţiei
Ob.
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Strategii didactice
Evocare


   Motto ,,Dacă  vrei să cunoşti un om cu adevărat, priveşte cum îi tratează pe cei inferiori, nu pe cei egali cu el” (J.K.Rowling)
 
   Descoperiţi tema de astăzi descifrînd următoarele cifre:
I grup: 1,18,22,1.
II grup:3,16,14,17,16,18,22,1,14,5,15,22,24,13,24,9.
III grup:3,9,12,9,13,9,21,1,22.
IV grup:2,24,15,5,13,5.
V grup:14,1,15,9,5,18,5.

Subiectul lecţiei este descoperit cu ajutorul elevilor.

Se familiarizează elevii cu obiectivele lecţiei prin  următoarea  poezie:
La şcoală cu drag am venit,
De lecţie ne-am pregătit.
Ora de dirigenţie
O realizăm cu multă bucurie.
Vom  avea de învăţat
Ce e un comportament civilizat.
La lecţie vom avea doar plăcere
Şi vom demonstra bune maniere.
Formule de politeţe  vom scri
Maxime şi proverbe vom descoperi.

-Se propune fiecărui grup de elevi să explice, cu ajutorul Dicţionarului explicativ, noţiunile: politeţe, comportament, manieră, civilizat, artă.


















- Ce calităţi trebuie să manifeste un om manierat ¿
















-Toate aceste calităţi bune sînt indispensabile unui copil bine crescut, unei persoane manierate. O asemenea persoană reprezintă un model pentru cei din jur, pentru că îşi organizează viaţa după anumite reguli pe care le respectă întotdeauna.
-Contrar calităţilor bune, cunoaşteţi, că sînt şi calităţi rele întîlnite în comportamentul unor oameni.


-         De unde puteţi învăţa bunele maniere?
-         De la ce vîrstă?
-         Unde putem da dovadă de ele?
-         Ce bune maniere cunoaşteţi?
  Orice om trebuie să accepte că bunele maniere nu sînt inutile, ele contribuie la formarea noastră, la bucuria de a trăi printre oamenii civilizaţi.
     O purtarea aleasă, corectă în familie, la şcoală, pe stradă, în ospeţie îi determină pe ceilalţi să te considere o persoană manierată.

-Cer elevilor să  comenteze  proverbul indian
,, Florii i se cere parfum, iar omului –politeţe.”
  -Propun jocul “Puzzle”  ( Anexa 2)
Fiecare grup de elevi descifrează maxima sau proverbul, apoi explică ce semnificaţie are.






-Fiecare grup  de elevi este rugat să scrie formule de politeţe:
Igrup:Formule de salut.
II grup: Formule de mulţumire.
III grup: Formule de rugăminţi.
IV grup: Formule de scuze.
V grup: Formule de rămas bun.













  Sarcini pentru lucru în cooperare:
Scrieţi , ce bune maniere trebuie să posede un elev, cînd se află acasă, la şcoală şi în clasă, în stradă, la masă, în transportul public.






Este absolut necesară învăţarea manierelor frumoase. Ele sunt manifestarea exterioară a esenţei noastre interioare. Manierele frumoase nu trebuie să ne ascundă esenţa, ci, din contra să redea bogăţia noastră spirituală.
      A învăţa manierele înseamnă, a învăţa să fii frumos pe dinăuntru, să fii virtuos. Armonia interioară şi exterioară îşi găseşte expresia în virtuţi – obiectivul principal al educaţiei etice.
      Cunoscîndu-şi slăbiciunile, omul va tinde mai ferm şi cu mai multe şanse de succes, spre valorile umane. Fiecare om trebuie să fie înzestrat cu virtuţi şi să lupte împotriva viciilor.


-Citiţi enunţul,scriind în locul punctelor cîte o vocală.
V_c_ _ - d_f_ct, c_s_r, n_ _j_ns, _p_c_t_r_  r_ _, d_str_b_l_r_e, d_s_fr_ _ .

V_rt_t_e - _ns_ş_r_  m_r_l_   p_z_t_v_    _  _m_l_ _ , _ns_ş_r_e  d_  c_r_ct_r  c_r_e  _rm_r_şt_  b_n_l_,  _ncl_n_ţ_ _  spr_  _cţ_ _n_ fr_m_ _s_ .
·        Explicaţi enunţul.




-Completaţi tabelul cu următoarele cuvinte, grupîndu-le în virtuţi şi vicii:
( adevărul, bunatatea, nedreptatea, răutatea, binele, dragostea, minciuna, răul, modestia, respectul, ura, lipsa de respect, orgoliul, dreptatea, hărnicia, cruzimea, indiferenţa, lenea, toleranţa, compasiunea.)
Graficul T

-Situaţii-problemă
1. În coridorul şcolii discută mai mulţi profesori. Printre ei, Dumitru a văzut pe dirigintele de clasă şi, trecînd pe alături, a spus amabil “bună ziua, domnule profesor”. A procedat corect?

 2.   În troleibuz, pe un scaun,  şedeau un băiat şi o fată.Băiatul şedea la fereastră, fata – la trecere. A venit o femeie cu un copil în braţe. Cine trebuie să-i cedeze locul?  Unii spun: băiatul, pentru că e băiat. Alţii spun că fata, deoarece femeii cu cipil nu-i este comod să treacă spre geam. Dar voi cum credeţi?



Comentează mottoul lecţiei.



Descoperă subiectul lecţiei descifrînd cifrele.
I grup: Arta
II grup: comportamentului
III grup: civilizat
IV grup: bunele
V grup: maniere
 Notează subiectul lecţiei în caiet.

Elevii deduc obiectivele lecţiei din poezia prezentată.



















Cu ajutorul dicţionarului explicativ, fiecare grup de elevi,  explică noţiunile:
Politeţe - 1. Atitudine, comportare conformă cu buna-cuviință, amabilă, politicoasă; amabilitate. 2. Ansamblu de reguli de comportament în spiritul bunei-cuviințe, al amabilității și al respectului reciproc. 
Comportament - 1) Mod de a se purta; ținută; conduită; manieră. 2) Totalitate a modalităților de reacție a organismului față de mediul înconjurător; atitudine organică; comportare. 
Manieră - 1) Mod de a se purta; ținută; comportament; conduită. 2)  Comportare conform regulilor bunei-cuviințe; amabilitate; politețe.
Civilizat – persoană manierată, bine crescută, educată, care a ajuns la un nivel înalt de dezvoltare.
Artă- Îndemânare deosebită într-o activitate; pricepere, măiestrie. ♦ Îndeletnicire care cere multă îndemânare și anumite cunoștințe.

Completează  “Copacul ideilor” cu calităţi ale omului manierat.



Calitaţi ale omului manierat

Bunătate

Gingăşie

Exigenţă

Modestie

Toleranţă

Generozitate

Respect

Bunătate
 
























-Numesc calităţi urîte întîlnite în comportamentul elevilor, completînd clusteringul propus la tablă .  (Anexa 1)
-Orgoliu, ură, invidie, vorbe urîte, lăcomie, mînie, cruzime etc.



















Comentează proverbul.



Fiecare grup de elevi primesc cîte un plic, în care sunt amestecate cuvinte. Ei găsesc maxima potrivită şi o explică.
I grup: “Bună ziua, căciulă, că stăpînul n-are gură”
II grup: “Limba e dulce ca mierea şi amară ca fierea.”
III grup: “ A fi îmbrăcat ca domn şi a nu avea minte de om”
IV. Fapta bună e pentru om
 cunună.
V. Politeţea este o monedă care îmbogăţeşte, nu pe cel ce o primeşte, ci pe cel ce o cheltuieşte.

Igrup:Formule de salut: Salut. Bună ziua, bună dimineaţa, bună seara, vă salut, sunt bucuros să vă salut, îmi permiteţi să vă salut...
II grup: Formule de mulţumire: Mulţumesc, mulţumesc mult, vă sunt recunoscător, am vrut să vă mulţumesc, permiteţi-mi să-mi exprim recunoştinţa...
III grup: Formule de rugăminţi: Vă rog, fiţi amabil, fiţi drăguţ, nu aţi putea, dacă nu vă este greu, pot să vă rog....
IV grup: Formule de scuze: Scuzaţi, îmi cer scuze, îmi pare foarte rău, regret, sunt vinovat..
V grup: Formule de rămas bun: La revedere, toate bune,  adio, vă doresc numai bine, rămîneţi cu bine....
 Fiecare grup de elevi vor scrie ce bune maniere  trebuie să posede un elev cînd se află:
I grup – Acasă
II grup – la şcoală şi în clasă
III grup – în stradă
IV grup – la masă
V grup – în transportul public









Găsesc vocala potrivită şi completează  enunţurile.
Vicii – defect, cusur, neajuns, apucătură rea, destrăbălare, desfrîu.
Virtute – însuşire morală pozitivă a omului, însuşire de carcter care urmăreşte binele, înclinaţie spre acţiuni frumoase.


GraficulT
Virtuţi
Vicii






Prezintă argumente

Explicare



Descoperire
Activitate în grup
Alfabetul cifrat

























Lucrul cu dicţionarul
Explicare











Activitate în grup







Copacul ideilor



Activitate frontală








Politeţe - 1. Atitudine, comportare conformă cu buna-cuviință, amabilă, politicoasă; amabilitate. 2. Ansamblu de reguli de comportament în spiritul bunei-cuviințe, al amabilității și al respectului reciproc. 
Comportament - 1) Mod de a se purta; ținută; conduită; manieră. 2) Totalitate a modalităților de reacție a organismului față de mediul înconjurător; atitudine organică; comportare. 
Manieră - 1) Mod de a se purta; ținută; comportament; conduită. 2)  Comportare conform regulilor bunei-cuviințe; amabilitate; politețe.
Civilizat – persoană manierată, bine crescută, educată, care a ajuns la un nivel înalt de dezvoltare.
Artă- Îndemânare deosebită într-o activitate; pricepere, măiestrie. ♦ Îndeletnicire care cere multă îndemânare și anumite cunoștințe.


Bună ziua, căciulă, că stăpînul n-are gură”
“Limba e dulce ca mierea şi amară ca fierea.”
“ A fi îmbrăcat ca domn şi a nu avea minte de om”
 Fapta bună e pentru om  cunună.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu